Pomáham ľuďom zorientovať sa v otázkach financií ...


Finančná gramotnosť z iného uhľa pohľadu - skutočne ju ovládame?

22.04.2014 11:22

Finančná gramotnosť nie je na Slovensku práve najvyššia. Existuje mnoho kurzov, ktoré sa snažia o zvýšenie vzdelanosti v tejto oblasti, no podľa analýzy ekonómov je ich efektivita minimálna. Najčastejší problém mnohých ľudí je neschopnosť správne sa v banke opýtať, a tým si koniec koncov zvoliť vhodný finančný produkt.

Jednou z možností, ako pomôcť spotrebiteľom vybrať si najlepší produkt sa naskytol ťahák vo forme kartičiek, s dôležitými otázok, na ktoré sa majú klienti v banke opýtať. Vtedy je šanca, že si vyberú produkt, ktorý nemá najvyššie poplatky a iné nežiaduce parametre.

 

Čo všetko znamená – byť finančné gramotným?

Podľa analýzy skupiny ľudí, ktorá absolvovala kurz o finančnej gramotnosti - sa nezmenil ich vplyv na finančné rozhodnutia.  Bolo to len 0,1 percenta, zvyšok tvorili osobnostné rysy, ktoré sa nemenia.

Vonkajšie prostredie ako vplyv školy, brožúry v bankách či médiá môžu byť dôveryhodné, prípadne pochybné. Toto všetko vplýva na správanie spotrebiteľa.

Čo znamená finančná gramotnosť pre vás?

Pre niekoho je to len schopnosť správne zodpovedať zopár otázok v testoch alebo prieskumoch. No skutočná finančná gramotnosť zahŕňa aj numerické znalosti (matematiku) a základné vedomosti o tom, aké prvky môžu mať finančné produkty.

Finančné zručnosti vyžadujú aj odhodlanie pýtať sa otázky pred kúpou produktu, ochotu porovnať si produkty a podobne. Nie každý je na takéto činnosti stavaný, preto najjednoduchším krokom často býva zveriť tieto povinnosti na finančného odborníka.

 

Finančná gramotnosť a zručnosti v ruka v ruke

Určitá asertivita a pripravenosť zákazníkovi určite v banke pomôžu. Finančná gramotnosť nezaručuje výsledky, ako si mnohokrát chybne myslíme. Tak isto ani nízka gramotnosť nezaručuje zlé výsledky. Hlavným faktorom je schopnosť riešiť výzvy na finančnom trhu.

Nechcem hádzať vinu na spotrebiteľa, keďže finančné produkty a služby sú často mätúce. Vedomosti z kurzov o financiách ľahko vyprchajú.  Kurzy v súčasnosti nefungujú, ale nevylučujem, že sa ešte objavia zaujímavé pedagogické inovácie.  Najdôležitejšie je sledovať dianie, byť neustále v pozore. Len tak sa dokážeme stať skutočne finančne gramotnými.

 

Ako skutočne zlepšiť finančnú gramotnosť populácie?

Vyššie v článku spomenutá kartička je jedna z viacerých foriem ťaháku, odborne nazývanou aj Just in Time Interventions (JiTI). Môže to byť aj napríklad textová správa, ktorá zákazníkovi pripomenie, čo si má na zmluve pred podpisom skontrolovať.

Čiže ak dáme zákazníkovi zoznam dôležitých otázok, na ktoré sa má v banke opýtať, naskytá sa šanca, že si človek vyberie produkt, ktorý nemá najvyššie poplatky alebo iné nežiaduce parametre.

Idea JiTI je pripomenúť kľúčové informácie alebo rady práve v ten deň, alebo v tú hodinu, keď sa zákazník rozhoduje. 

Mnoho odborníkov si myslí, že finančné vzdelanie nie je ako čarovný prútik. Produkty sa totiž stále menia. Je preto veľmi ťažké napísať zopár univerzálnych rád, alebo trikov.  Neprehľadné cenníky a rôzne balíčky služieb sú ťažko porovnateľné.

Nie je to pritom otázka len na banky, nebankovky, ale často aj telekomunikačných operátorov. Zmenil by sa prístup a dôvera spotrebiteľov, ak by firmy boli v zmluvných podmienkach čitateľnejšie a k profesionálnym radám prístupnejšie? Na to si už musíte odpovedať vy.

Ak sa nevyznáte vo finančných produktoch a potrebujete poradiť, kontaktujte ma na telefónnom čísle

 

—————

Späť



Vytvorte si web zdarma! Webnode